❑ Hejrevang 21 D ❑ Rolundvej 23,1, Telefon: 32 95 32 30 ldd@ldd.dk 3450 Allerød 5260 Odense S. Fax: 32 95 32 65 www.ldd.dk L A N D S O R G A N I S A T I O N E N DANSKE DAGINSTITUTIONER
Vedtægt for den private institution Børnehuset Bomgården
§ 1. Institutionens navn Stk. 1. Institutions navn er S/I ”Børnehuset Bomgården”, Landevejen 135, 4060 Kirke Såby, cvr. nr. Institutionen har hjemsted i Lejre Kommune. Institutionen er selvejende og drives som privatinstitution, med en bestyrelse bestående af et forældreflertal. Institutionen er tilsluttet Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (herefter benævnt LDD).
§ 2. Overordnede mål Stk. 1. Institutionen drives som privatinstitution i henhold til lov om dagtilbud §§ 19 – 20 og §§ 36 – 40, eller tilsvarende senere lovgivning. Stk. 2. Institutionens formål er at virke som dagtilbud for børn i alderen 0 år til skolestart.
§ 3. Institutionens formål Stk. 1. Institutionens formål er endvidere - med respekt for de af kommunen fastsatte mål og rammer, jf. § 2 - at skabe daglige rammer, der fremmer børns trivsel, udvikling og selvstændighed. Børnene skal gives en tryg og udfordrende hverdag med en følelse af, at der er plads til alle. Institutionen finder, at forskellighed er en styrke, der skaber dynamik. I samarbejde med forældrenes unikke indsigt i deres børn, skabes de nødvendige udfordringer for hvert enkelt barn med tanken om, at barnets svagheder kan forbedres ved at tage udgangspunkt i barnets mange styrker. Det er institutionens opgave at støtte barnet i at kunne forstå og udtrykke sine følelser, og ydermere skal børnene støttes i og lære om hensyntagen, respekt og tolerance for egne og for andres grænser. Som daginstitution har institutionen æren af at introducere en bred social kontekst, hvor børnene gradvist tilegner sig en nysgerrighed, forståelse og accept for normer og spilleregler såvel i gruppen som i samfundet. Det er for institutionen en vigtig mission at barnet, igennem forskellige samspil, lærer at kunne sige til og fra og bevare sin egen individualitet. De pædagogiske processer skal lede hen imod, at barnet ved slutningen af vuggestuen naturligt søger hen imod større udfordringer og glæder sig til og er parat til at starte i børnehaven, og at det til sidst farer herfra med en lyst og en glæde til at starte i skolen. Gennem sin tid i Bomgårdens børnehus er målet, at det har tilegnet sig færdigheder og viden, som sætter barnet i stand til at udvikle sig, igennem hele livet. Stk. 2. Institutionens formue er henlagt til institutionens formål, overskud må udelukkende anvendes til formålet.
§ 4. Institutionens ledelse Stk. 1. Institutionens ledelse består af en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, herunder arbejdsgiverkompetencen for institutionens personale, og en leder, der – i henhold til de til enhver tid gældende love og bestemmelser, og under ansvar overfor bestyrelsen – varetager den daglige pædagogiske ledelse og drift af institutionen, samt de opgaver der er forbundet hermed.
§ 5. Bestyrelsens sammensætning Stk. 1. Bestyrelsen består af i alt 5 medlemmer, der sammensættes således: 3 medlemmer vælges af og blandt forældre til børn indskrevet i institutionen. 2 medlemmer udpeges af LDD Frem til institutionens start varetages bestyrelsesarbejdet af den midlertidige bestyrelse der blev valgt på det stiftende møde x/x 2022. Snarest muligt efter institutionens start og senest 4 måneder efter starten indkaldes til forældremøde med valg til bestyrelsen iht. vedtægterne.
§ 6. Valg til bestyrelsen Stk. 1. Valg til bestyrelsen sker ved at bestyrelsen, i samarbejde med institutionens leder, skriftlig indkalder til forældremøde med valg til bestyrelsen. Mødet skal finde sted senest udgangen af november måned. Indkaldelse sker elektronisk samt ved opslag i børnehaven, med mindst 2 ugers varsel. Ved mødet bruges nedenstående dagsorden: 1. Valg af dirigent 2. Valg af referent 3. Valg af stemmetællere 4. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter iht. vedtægterne Efter mødet underskrives referatet af den valgte dirigent, den valgte referent og den afgående bestyrelsesformand. I referatet indskrives endvidere det fulde navn på de valgte bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, ligesom der nedskrives hvilke bestyrelsesmedlemmer der forsætter i bestyrelsen. På forældremødet redegør den siddende bestyrelse for arbejdet i året der er gået, ligesom institutionens leder orienterer om institutionens arbejde. Begge dele til forældrenes orientering. Stk. 2. Bestyrelsen forældrevalgte medlemmer vælges for en 2 årig periode. Valgt er de personer der opnår flest stemmer. For samtlige valg gælder, at valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget. Indtil den nye bestyrelse er konstitueret virker den hidtidige bestyrelse. Den nye bestyrelse skal dog konstituere sig tidligst 1 og senest 4 uger efter valget har fundet sted. Stk. 3. Der kan vælges/udpeges indtil 2 suppleanter, som indtræder i bestyrelsen, hvis de under stk. 1. nævnte bestyrelsesmedlemmer, på grund af sygdom eller bortrejse får længerevarende forfald i mere end 2 måneder eller helt udtræder af bestyrelsen. I sidst nævnte tilfælde indtræder suppleanten for den resterende valgperiode. Suppleanter er de personer der ikke opnår valg til bestyrelsen. Rækkefølgen sker iht. stemmetal. Forældrerepræsentanter i bestyrelsen udtræder fra den dato barnets tilknytning til institutionen ophører, ligesom valg af suppleanter bortfalder fra den dato barnets tilknytning til institutionen ophører. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer. Stk. 4. Er der ikke valgt suppleanter for forældrerepræsentanterne, skal der inden for 4 uger, fra forfaldet er bestyrelsen bekendt, afholdes forældremøde med suppleringsvalg til bestyrelsen. Det nyvalgte bestyrelsesmedlem indtræder herefter i resten af valgperioden. Stk. 5. I lige år vælges 1 forældrerepræsentanter og i ulige år vælges 2 forældrerepræsentanter. Valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget. Ved første valg til bestyrelsesvalg vælges de forældrevalgte som følger: 1 forældrerepræsentanter vælges for 2 år og 2 forældrerepræsentanter vælges for 1 år.
§ 7. Stemmeret og valgbarhed Stk. 1. Forældre med børn i institutionen er valgbare og har valgret vedrørende forældrerepræsentanter i bestyrelsen. Ved afstemningen kan der afgives en stemme pr. indskrevet barn i institutionen. Der vil i særlige situationer kunne tillægges andre end forældre valgbarhed og valgret. Dette kræver dog forudgående institutionsbestyrelsens godkendelse. Der kan ikke stemmes via fuldmagt eller brevstemme, kun ved personligt fremmøde. Stk. 2. Medarbejdere i institutionen er ikke valgbare som forældrerepræsentanter. Stk. 3. Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal, dvs. valgt er den/de personer med flest stemmer. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Stk. 4. Alle tvivlsspørgsmål angående valget, herunder indsigelser vedrørende selve valghandlingen og spørgsmål om valgbarhed mv., afgøres af en valgbestyrelse, bestående af bestyrelsens formand og institutionslederen med bestyrelsesformanden som formand. I tilfælde af uenighed er formandens stemme udslagsgivende.
§ 8. Bestyrelsens konstituering Stk. 1. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand og en næstformand. Posten som formand skal vælges blandt bestyrelsesmedlemmerne udpeget af LDD. Ændringer kan ske i valgperioden.
§ 9. Bestyrelsens arbejde Stk. 1. Bestyrelsen afholder mindst 4 møder årligt, hvoraf mindst de tre skal være på institutionen. Stk. 2. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Stk. 3. Bestyrelsesmøder indkaldes og ledes af formanden eller ved dennes forfald af næstformanden. Hvis formanden trods henstilling fra mindst 2 medlemmer ikke indkalder til møde, kan 3 medlemmer indkalde til møde med mindst 1 uges varsel og med angivelse af dagsorden. Stk. 4. Indkaldelse til bestyrelsesmøde sker normalt skriftlig med mindst 1 uges varsel. Sammen med indkaldelsen fremsendes dagsorden for mødet med angivelse af de sager der er til behandling. Det tilstræbes at ordinære bestyrelsesmøder fastlægges for en 12 måneders periode. Stk. 5. Bestyrelsen udøver sin virksomhed i sine møder og bestyrelsens afgørelser træffes, medmindre andet er bestemt i vedtægten eller i forretningsordenen, ved almindelig flertalsbeslutning. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, men kun ved personligt fremmøde. Stk. 6. Beslutninger omhandlende: Lederansættelser, ansættelser i almindelighed, institutionens formue, ejendomsforhold kræver dog tilslutning fra 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD. Den valgte bestyrelse fastsætter principper for samarbejdet mellem hjem og dagtilbud f.eks. vedrørende: • Dagtilbud/hjem samtaler • Håndtering af børns ferieafholdelse • Hente og bringe tidspunkter • Gå hjem møder Herunder også: - Principper for samarbejde mellem dagtilbud og hjem - Inddragelse i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan - Inddragelse i institutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole - Sikring af, at forældrene jf lovgivningen, får mulighed for at vælge om man ønsker fravalg af et sundt frokostmåltid - Indflydelse på principperne for daginstitutionens arbejde - Jf. § 9, stk. 6, § 12, stk. 1, første sætning ansvaret for anvendelse af budgettet - Jf. § 17 ansvaret for ansættelser og afskedigelse af personalet i institutionen. Bestyrelsen inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Den til enhver tid valgte bestyrelse fastsætter rammerne for denne inddragelse. Bestyrelsen fastsætter rammerne for forældrenes inddragelse i privatinstitutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud, og fra dagtilbud til fritidsliv/skole. Forældre til børn i institutionen kan beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid. Beslutningen træffes ved simpelt flertal af forældre. Forældrene har én stemme for hvert barn i institutionen. Det afstemmes hvert andet år i lige år. Frokostmåltidet skal ophøre senest 6 måneder efter at forældrenes beslutning om fravalg er modtaget af institutionen. Institutionen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for forældrenes fravalg, herunder længden af perioden for forældrenes fravalg af et sundt frokostmåltid og frister og procedurer for formidling af forældrenes beslutning om fravalg til privatinstitutionen. Forældrene kan ved fravalg af et sundt frokostmåltid beslutte at oprette en forældrearrangeret frokostordning. Forældre med børn i institutionen kan endvidere beslutte at oprette en forældrearrangereret madordning for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet. De enkelte forældre med børn i institutionen beslutter om de vil benytte den forældrearrangerede frokost- eller madordning. Bestyrelsen udarbejder en klar procedure for ovenstående. Stk. 7. Over bestyrelsens forhandlinger og trufne beslutninger føres enten en protokol, der underskrives af de i mødet deltagende bestyrelsesmedlemmer, eller der udarbejdes et skriftligt referat, der tilstilles samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter mødet, og godkendes på det efterfølgende møde. Ethvert bestyrelsesmedlem, såvel som institutionens leder, kan forlange at få særstandpunkter eller mindretalsopfattelser ført til referat. Med sin underskrift bekræfter de deltagende medlemmer mødets afholdelse og at referatet er i overensstemmelse med det behandlede og besluttede. Stk. 8. Bestyrelsen fastsætter herudover selv sin forretningsorden, som skal forefindes skriftlig. Forretningsordenen er en præcisering af bestyrelsens arbejdsform og den fastlægger blandt andet omfanget af eventuel delegering af opgaver, samt udvalgs kompetencer. Stk. 9. Det påhviler bestyrelsen at drage omsorg for, at de til enhver tid siddende bestyrelsesmedlemmer, samt institutionens ledelse ved deres indtræden i bestyrelsen, hhv. inden stillings tiltræden, er gjort bekendt med indholdet af institutionens vedtægt, bestyrelsens forretningsorden, øvrige i institutionen gældende retningslinjer, samt andre regler mv. der må være fastsat af bestyrelsen.
§ 10. Øvrige deltagere i bestyrelsens møder Stk. 1. Institutionens ledelse deltager i bestyrelsens møder som bestyrelsens sekretær / sagsbehandler uden stemmeret. Stk. 2. Bestyrelsen beslutter, om der skal indkaldes relevante personer til møderne. Stk. 3. Bestyrelsen kan uagtet stk. 1., når helt særlige forhold taler for det, beslutte at institutionens ledelse enten ikke skal deltage i et bestyrelsesmøde eller skal forlade bestyrelsesmødet midlertidigt under behandlingen af ét eller flere dagsordenspunkter.
§ 11. Tavshedspligt Stk. 1. Bestyrelsesarbejdet er i henhold til forvaltningsloven og straffeloven underlagt en almindelig tavshedspligt, der fortsætter efter at bestyrelsesmedlemmet er udtrådt af bestyrelsen. Bestyrelsen er forpligtet til skriftligt at orientere nye bestyrelsesmedlemmer om denne tavshedspligt og modtage kvittering for bestyrelsesmedlemmets modtagelse af denne orientering, eventuelt ved dateret påtegning på et print af denne vedtægtsside.
§ 12. Bestyrelsens kompetence Stk. 1. Bestyrelsen påser, at institutionens administrative og økonomiske anliggender varetages under hensyn til institutionens formål, og de love og regler der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift. Stk. 2. Indgåelse og ophævelse af aftaler, der rækker ud over institutionens daglige ledelse og drift, kræver bestyrelsens tilslutning. Stk. 3. Indgåelse og ophævelse af aftalen mellem institutionen og LDD, kræver tilslutning af 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD. Stk. 4. Beslutning om ophævelse eller ændring af tilknytnings- og samarbejdsforholdet med LDD, eller til beslutning vedrørende institutionens egenkapital og formueforhold kræves 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD.
§ 13 Optagelseskriterier Stk. 1. Institutionen er tilgængelig for alle børn. Stk. 2. Optagelse i institutionen sker iht. anciennitet på ventelisten dog under hensyntagen til at søskende har fortrinsret til institutionens pladser. Stk. 3. Søskende til nuværende eller tidligere børn i institutionen har fortrinsret til institutionens pladser. Stk. 4. Der kan ved optagelse tages hensyn til børnegruppens sammensætning f.eks. alder. Stk. 5. Institutionen kan afvise at optage et barn, hvis privatinstitutionen på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et udsat boligområde vurderer, at der er en risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 3, der siger, at privat-institutionen i løbet af et kalenderår højst må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder, jf. dagtilbudslovens § 27 stk. 4.
§ 14 Udmeldelse / opsigelse af børn Stk. 1. Udmeldelse af et barn skal foregå skriftligt med et varsel på to måneder til den 1. i en måned. Stk. 2. Institutionsbestyrelsen kan opsige et barn hvis forældrebetalingen ikke er indbetalt inden 8 dage efter betalingsfristens udløb og institutionen efterfølgende har rykket 2 gange skriftligt for betalingen. Der skal minimum være tale om en betalingsoverskridelse på 3 uger, før opsigelse med en uges varsel kan finde sted. Stk. 3. Bestyrelsen kan opsige et barn, hvis barnet åbenlyst ikke kan trives og rummes i institutionen med den støtte, der kan gives efter dagtilbudsloven eller hvis forældrene, på trods af forsøg på løsning af konflikter, modarbejder institutionens formål og arbejde i en sådan grad, at det påvirke institutionens psykiske arbejdsmiljø og/eller påvirker de øvrige børn/forældre. Opsigelse kan først finde sted, efter at institutionsledelsen har søgt at genetablere gode samarbejdsrelationer. Opsigelse vil i givet fald ske skriftligt med 28 dages varsel til den 1. i en måned
§ 15. Forældrebetaling Stk.1. Bestyrelsen fastlægger selv forældrebetalingens størrelse. Stk. 2. Såfremt der optages børn i institutionen, der ikke er berettiget til plads i kommunalt dagtilbud, hvorved kommunen ikke yder tilskud, kan bestyrelsen fastsætte øget særskilt forældrebetaling svarende til det kommunale tilskud pr. barn. Stk. 3. Regler om nedsættelse eller bortfald af forældrebetalingen samt regler om søskenderabat, er også gældende for privatinstitutionen. Det påhviler lederen af privatinstitutionen at gøre forældrene bekendt med reglerne om nedsættelse eller bortfald af forældrebetalingen. Stk. 4. Privatinstitutionen varetager selv opkrævning af forældrebetalingen. Bestyrelsen kan vælge at udlicitere opkrævningen.
§ 16. Åbningstider Stk. 1. Institutionen har åbent alle hverdage. Bestyrelsen fastsætter den daglige åbningstid inden for en ugentlig åbningstid, der som minimum svarer til beregningsgrundlaget for størrelsen af det kommunale tilskud. Stk. 2. Institutionen kan holde lukket samme antal dage som kommunale daginstitutioner. Stk. 3. Bestyrelsen kan beslutte yderligere lukkedage. Muligheden for lukkedage fritager ikke institutionen for pasningsforpligtigelser i forhold til de børn, der er indmeldt i institutionen.
§ 17. Ansættelser og afskedigelser Stk. 1. Bestyrelsen ansætter og afskediger personale inden for de rammer, der er fastsat i det af bestyrelsen godkendte budget. Stk. 2. Ansættelser og afskedigelser, herunder ansættelse og afskedigelse af leder, kræver tilslutning i bestyrelsen jf. § 9 stk. 6. Stk. 3. Bestyrelsen kan, efter nærmere skriftlig indgået aftale herom, i et vist omfang delegere ansættelseskompetence til institutionens leder. Uddelegeret kompetence kan altid tilbagekaldes. Stk. 4. Institutionens fastansatte personale skal sikres medindflydelse i forbindelse med fastansættelse af nye medarbejdere. De nærmere regler for en sådan medindflydelse, der skal omfatte personalets ret til at afgive indstilling ved nyansættelser, fastsættes af bestyrelsen i bestyrelsens forretningsorden, eller skriftlig for hvert enkelt tilfælde fastlagte retningslinjer.
§ 18. Forpligtelse Stk. 1. Til at forpligte institutionen retligt over for tredjemand kræves underskrift af bestyrelsens formand og næstformand samt et bestyrelsesmedlem. I tilfælde af formandens eller næstformandens forfald så sammen med et andet bestyrelsesmedlem. Skulle både formand og næstformand have forfald tegnes bestyrelsen af 3 bestyrelsesmedlemmer sammen med lederen.
§ 19. Hæftelse Stk. 1. Institutionen hæfter med sin formue efter dansk rets almindelige regler for alle institutionens gældsforpligtelser. Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke for institutions forpligtelser, men er ansvarlig for dispositioner i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om ledelsesansvar. Stk. 3. Bestyrelsen kan give institutionens leder prokura for så vidt angår dispositioner vedrørende institutionens daglige drift.
§ 20. Institutionens nedlæggelse Stk. 1. Beslutning om nedlæggelse af institutionen, eller dens ophør som selvejende institution kræver tilslutning af 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD. Stk. 2. Ved institutionens nedlæggelse skal dens egenkapital/formue med tilslutning fra 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD.
§ 21. Ændring af vedtægter Stk. 1. Ændringer af vedtægterne kræver tilslutning fra 4/5 af alle bestyrelsens medlemmer, herunder skal de 2 være de 2 bestyrelsesmedlemmer udpeget af LDD. Stk. 2. Ændring af vedtægten kræver endvidere godkendelse af LDD.
Vedtaget på det stiftende møde den __________. Vedtægterne træder i kraft pr.__________. Dato:___________ Underskrift af: Alle bestyrelsesmedlemmer. Fra Landsorganisationen Danske Daginstitutioner