Vores pædagogik I børnehuset Bomgården giver først og fremmest plads til at lade børn være børn, legende børn, som får lov og plads til at vokse i sit eget tempo, alt imens det er omgivet af kærlige og engagerede voksne, der bestræber sig på at handle efter grundprincippet, at verden er god, således at børnenes oplevelser og omgivelser er kendetegnet af dette, og skaber grobund for at børnene kan føle sig trygge i at opleve verdenen og være nysgerrige, opsøgende og legende i den.
Barnet er i førskolealderen sanselige og efterligne, og derfor skal den voksnes adfærd være således, at barnet kan efterligne den uden yderligere forklaring, Dette gøres ved at lave meningsfulde hverdagsgøremål, som barnet kan være aktiv deltagende i, og lade sig inspirere af i sin leg – havearbejde, madlavning, syning mv. Derfor vil barnet opleve at de voksne i børnehuset er i gang med et arbejde.
Hverdagen i børnehuset er derfor også tilrettelagt på en sådan måde at det understøtter denne proces, og skaber rum, plads og tid til at børnene kan; Se og efterligne øjeblikkeligt, oplever og efterligner senere, oplever og gradvist ”bliver” det. Derfor gør vi os umage med at skabe rammer, der netop stimulere børnenes sanser.
NATUREN
Naturen er et vigtigt rum og redskab for os, i naturen er der fokus på sansning og bevægelse og det er netop her igennem at børnene lære. Naturen er desuden med til at styrke børnenes fantasi og oplevelsesevne og skabe en glæde og indsigt til og i naturen. Naturen omgiver os, og vi tager naturligvis naturen med os indenfor, dette både ved placering og bebyggelsen af børnehuset, men også i vores indretning og de materialer vi arbejder og leger med. Derudover spiller naturen en helt væsentlig rolle i vores årsrytme og dagligdag, da vi på helt nært hold kan følge årstidens forandringer og herigennem stimulere sanserne ved dets særpræg og stemninger.
RYTMER
Børnehuset hverdag er baseret på daglige rytmer, og dagligdagen veksler mellem den frie leg og samling med fokus på de pædagogisk styrede og struktureret aktiviteter. Det er medskabende til at give børnene tryg hverdag, med ro og afstemte forventninger, samtidig med at det giver plads til at de pædagogiske planlagte aktiviteter også bliver gennemført. Den frie leg er et udtryk for den ustruktureret leg, hvor børnene selv definere roller og handling, her har de et frirum fyldt med leg, fantasi og med mulighed for at eksperimentere og gå på opdagelse. Og hvor der er mulighed for at bearbejde og afprøve de indtryk og følelser de får af hverdagslivet.